Každý podnikateľ má po skončení účtovného obdobia povinnosť uzatvoriť ho a odprezentovať, ako hospodáril. Podnikatelia účtujúci v sústave jednoduchého účtovníctva majú povinnosť zostaviť účtovnú závierku. Ako sa zostavuje účtovná závierka v jednoduchom účtovníctve?
Čo je účtovná závierka?
Účtovná závierka je záverečný krok účtovného procesu, ktorý sumarizuje finančnú situáciu a výsledky hospodárenia podniku za určité obdobie. Inštitúciám a úradom, ktoré informácie z nej využívajú (daňový úrad, lízingová spoločnosť, banka atď.), slúži ako prezentácia skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva. V účtovnej závierke sa vyčísluje stav majetku a záväzkov a sa porovnávajú príjmy a výdavky za dané účtovné obdobie.
Účtovná závierka má tri strany a musí obsahovať nasledovné náležitosti:
- prvá strana obsahuje všeobecné údaje ako obchodné meno, miesto podnikania, identifikačné číslo podnikateľa, dátum ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, dátum zostavenia, obdobie, za ktoré sa zostavuje, a ostatné identifikačné údaje podnikateľa,
- druhá stranu tvorí výkaz o príjmoch a výdavkoch, ktorý poskytuje informácie o hospodárení účtovnej jednotky počas účtovného obdobia,
- tretiu stranu tvorí výkaz o majetku a záväzkoch, ktorý poskytuje informácie o hodnote majetku a záväzkov účtovnej jednotky ku koncu účtovného obdobia. Uvádzajú sa aj hodnoty za predchádzajúce účtovné obdobie.
Prečítajte si: Jednoduché účtovníctvo - užitočné základy
Zostavenie účtovnej závierky v jednoduchom účtovníctve
V porovnaní s podvojným účtovníctvom je zostavenie účtovnej závierky v jednoduchom účtovníctve menej komplikované a menej náročné na administratívu a čas. Pre správne vyhotovenie účtovnej závierky musí účtovná jednotka vykonať nasledovné operácie:
- skontrolovať účtovné doklady a účtovné knihy, či boli správne prenesené údaje z predchádzajúceho účtovného obdobia a tiež či boli zaúčtované všetky účtovné prípady,
- opraviť chyby,
- vykonať inventarizáciu majetku a záväzkov,
- zaúčtovať uzávierkové účtovné operácie,
- uzatvoriť účtovné knihy (peňažný denník, knihu pohľadávok, knihu záväzkov, pomocné knihy),
- zistiť výsledok hospodárenia,
- zostaviť účtovnú závierku.
Lehota na zostavenie účtovnej závierky
Účtovná závierka sa spravidla zostavuje k poslednému dňu účtovného obdobia teda k 31.12.. Výnimkou je mimoriadna účtovná závierka, ktorá sa zostavuje k inému než poslednému dňu účtovného obdobia.
Zákon o účtovníctve hovorí, že účtovnú závierku je účtovná jednotka povinná zostaviť do šiestich mesiacov od dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Keďže účtovná závierka je potrebná pri podaní daňového priznania, za osobitný predpis považujeme zákon o dani z príjmov. Ten ustanovuje povinnosť uložiť zostavenú účtovnú závierku do Registra účtovných závierok najneskôr v termíne na podanie daňového priznania, teda do 31. marca v prípade riadneho termínu, alebo do 30.6., ak účtovná jednotka požiadala o odklad daňového priznania.
Deň zostavenia účtovnej závierky je dňom, kedy sa účtovná závierka skutočne vypĺňa. Dátumom zostavenia účtovnej závierky je deň, kedy účtovná jednotka uzatvorila účtovné knihy, teda k 31.12.
Ako vložiť účtovnú závierku do Registra účtovných závierok?
Účtovnú závierku má účtovná jednotka povinnosť vložiť do Registra účtovných závierok v termíne podania daňového priznania. Do Registra účtovných závierok vkladá účtovnú závierku Finančná správa SR, nie samotná účtovná jednotka.
Podnikateľ je však povinný do stanoveného termínu predložiť účtovnú závierku správcovi dane, ktorý ju následne vloží do Registra. Účtovná závierka nie je povinnou prílohou daňového priznanie a podáva sa samostatne.
Potrebujete sa naučiť alebo zdokonaliť v jednoduchom účtovníctve? Otvárame množstvo termínov akreditovaného kurzu v rôznych časoch dňa, počas pracovných dní i víkendov. Rezervujte si svoje miesto.