
Čo je cieľom daňovej kontroly?
Daňová kontrola je vykonávaná daňovým úradom, ktorý je miestne alebo vecne príslušný k miestu, kde fyzická osoba podniká. Úlohou kontrolórov je veľmi podrobné preskúmanie účtovných prípadov a dokladov s tým súvisiacich, teda dokladov, ktoré súvisia s plnením daňovej povinnosti.
Na dokladoch kontrolujú, či sú hodnoverné a úplné. Overujú zmluvy, či boli riadne plnené a či nijakým spôsobom nedošlo k porušeniu zákona. Pri daňovej kontrole musí subjekt sprístupniť všetky potrebné podklady pre vykonanie daňovej kontroly. Zároveň musí subjekt akceptovať svoje povinnosti v zmysle daňových predpisov.
Začiatok daňovej kontroly
Daňová kontrola sa vykonáva po ukončení zdaňovacieho obdobia a po tom, ako skončí obdobie na podávanie daňových priznaní, a to z toho dôvodu, že dovtedy je možnosť na podanie opravného daňového priznania.
Začiatok daňovej kontroly upravuje § 46 Zákona o správe daní a považujú sa zaň 3 situácie.
Deň určený v oznámení o daňovej kontrole
Začiatok daňovej kontroly je určený na deň, ktorý je uvedený v oznámení správcu dane daňovému subjektu. Okrem samotného dňa musí oznámenie obsahovať miesto výkonu daňovej kontroly, druh kontrolovanej dane a kontrolované zdaňovacie alebo účtovné obdobie. Oznámenie tiež obsahuje informáciu o lehote, v ktorej musí kontrolovaný subjekt predložiť všetky požadované doklady a následky, ktoré vyplývajú z nepredloženia.
Daňová kontrola musí začať do 40 dní od doručenia oznámenia o kontrole. Ak nastane prekážka na strane podnikateľa a v určený dátum daňová kontrola začať nemôže, musí to oznámiť správcovi dane do 8 dní od doručenia oznámenia a dohodnúť nový termín. Stále však platí, že kontrola nesmie začať neskôr ako 40 dní od doručenia oznámenia.
Spísanie zápisnice o začatí daňovej kontroly
Podľa § 46 ods. 2 Daňového poriadku, ak sa vykonáva daňová kontrola na zistenie oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu alebo jeho časti, za začiatok sa považuje deň spísania zápisnice o začatí daňovej kontroly alebo v deň uvedený v oznámení o daňovej kontrole.
Zápisnica musí obsahovať podrobné informácie o daňovej kontrole, zoznam všetkých osôb, ktoré sú prítomné na tomto stretnutí, pokiaľ bol subjekt zastupovaný inou osobou, musí byť aj táto skutočnosť uvedená v zápisnici. Okrem toho v nej musia byť uvedené informácie, kde a kedy sa kontrola uskutočnila, čo bola diskutovaná téma na tomto stretnutí. V prípade, že je daňová kontrola oznámená, musí začať do 40 dní od doručenia oznámenia o daňovej kontrole.
Bez oznámenia
Daňový úrad môže vykonať daňovú kontrolu aj bez dodania oznámenia, a to v prípade, že subjekt nahlásia orgány, ktoré sú činné v trestnom konaní, alebo je subjekt podozrivý z vykonávania nezákonnej činnosti, ktorý môže subjekt vykonávať, resp. je podozrenie, že dôležité dokumenty by mohli byť zničené. V prípade, že sa daňová kontrola uskutoční bez oznámenia, je potrebné, aby bol v zápisnici uvedený dôvod pre daňovú kontrolu.
Ukončenie daňovej kontroly
Ukončenie daňovej kontroly upravuje § 46 ods. 9 Daňového poriadku. Za ukončenie sa považuje deň doručenia protokolu, v deň kedy zaniká nárok na vrátenie nadmerného odpočtu alebo doručenia oznámenia o určovaní dane podľa pomôcok podľa § 48 ods. 2.
Daňová kontrola by sa mala skončiť do šiestich mesiacov od začatia kontroly. Je možné, že pôjde pri kontrole o nejaký zložitejší prípad, za takejto situácie, môže kontrola trvať až jeden rok.
Aké sú práva daňového subjektu?
Práva a povinnosti daňového subjektu upravuje § 45 Daňového poriadku.
- daňový subjekt má právo zúčastniť sa na rokovaní so svojimi zamestnancami
- má právo správcovi dane predkladať dôkazy, ktoré súvisia s potvrdením jeho tvrdení a zároveň dôkazy navrhnúť, v prípade, že ich sám nie je schopný predložiť. Toto právo má do dňa ukončenia kontroly.
- má právo na prístup k zápisnici iného subjektu, pokiaľ nejakým spôsobom súvisí s kontrolou, ktorá je u daného daňového subjektu vykonávaná.
- pri ústnom pojednávaní má právo na otázky, ktoré môže položiť svedkom a rovnako aj znalcom
- má právo komentovať zistené skutočnosti a jeho vyjadrenia k týmto skutočnostiam môžu byť uvedené v protokole o daňovej kontrole.
Aké sú povinnosti daňového subjektu?
- daňový subjekt má povinnosť zabezpečiť miesto, ktoré bude vhodné na vykonávanie daňovej kontroly a zároveň vhodné podmienky
- má povinnosť poskytnúť všetky potrebné informácie, či už sám, alebo osobou, ktorú tým poverí.
- má povinnosť predložiť dôkazy, ktoré dokazujú jeho tvrdenia
- predložiť všetky záznamy, doklady súvisiace s účtovnými prípadmi a ostatnými kontrolovanými vecami a sprístupniť softvér a iné prostriedky, ktoré využíva pri vykonávaní podnikania
Ako sa pripraviť na daňovú kontrolu?
Daňová kontrola môže byť pre podnikateľov stresujúca, ale ak viete, čo očakávať a na čo sa pripraviť, celý proces môže prebehnúť hladko. Daňová kontrola je účinnejšia a efektívnejšia, keď je k dispozícii dostatok údajov na porovnanie. Samotnú prípravu a dôraz na efektívnosť má na starosti kontrolór, ktorého úlohou je zhromaždiť čo najviac údajov o kontrolovanom subjekte. Pred kontrolou musí byť určené obdobie, za ktoré bude prebiehať, a zároveň druh dane, ktorá sa bude kontrolovať.
Na kontrolu sa však môže pripraviť aj samotný daňový subjekt. Ak vie, za aké obdobie a na akú oblasť sa kontrola zameria, mal by si včas zhromaždiť potrebné doklady, skontrolovať ich správnosť a doplniť prípadné chýbajúce údaje.
Najčastejšie kontrolované doklady pri daňovej kontrole
Druhy požadovaných dokladov závisia od druhu kontrolovanej dane aj rozsahu samotnej daňovej kontroly. Správca dane vždy oznámi, aké dokumenty treba predložiť, no existujú určité doklady, ktoré sa pri kontrolách preverujú takmer vždy.
- Hlavná kniha – základný účtovný dokument, ktorý obsahuje všetky účtovné operácie.
- Denník – podrobnejší záznam účtovných transakcií zoradených chronologicky.
- Faktúry (prijaté aj vystavené) – daňový úrad kontroluje ich správnosť a oprávnenosť nákladov.
- Účtovné výkazy – výkaz ziskov a strát, súvaha a poznámky k účtovnej závierke.
- Daňové priznania k dani z príjmov aj k DPH.
- Potvrdenia o doručení podaní – všetky dokumenty, ktoré daňový subjekt odovzdal daňovému úradu.
- Dodacie listy – doklady potvrdzujúce dodanie tovaru alebo služieb.
- Protokoly o prijatí a preprave – dôležité najmä pre podnikateľov, ktorí obchodujú s hmotným tovarom.
- Pokladničné doklady – všetky hotovostné transakcie musia byť riadne zdokumentované.
- Mzdové listy a výkazy práce – ak firma zamestnáva ľudí, daňový úrad môže preveriť ich mzdy a odvody.
Okrem toho môže správca dane preverovať aj ďalšie dokumenty podľa povahy podnikania a kontrolovanej oblasti.
Overovanie dodržiavania účtovných pravidiel
Dôležitou súčasťou daňovej kontroly je preverenie dodržiavania zákona o účtovníctve a správnosti účtovania jednotlivých operácií. Kontrolóri sledujú, či sú transakcie riadne zdokumentované a či podnik predložil všetky relevantné faktúry.
- Fyzické osoby, ktoré vedú jednoduché účtovníctvo, musia dodržiavať pravidlá stanovené pre tento druh evidencie, pričom sa kontroluje správnosť účtovania príjmov a výdavkov.
- Spoločnosti s ručením obmedzeným a iné právnické osoby, ktoré vedú podvojné účtovníctvo, musia postupovať podľa pravidiel stanovených pre túto účtovnú sústavu. Kontrola sa môže zamerať na oprávnenosť účtovných operácií, správne zaúčtovanie nákladov či uplatňovanie odpisov.
Oprávnenosť výdavkov a odpočet DPH
Jednou z najčastejších oblastí, na ktoré sa kontrolóri sústredia, je oprávnenosť výdavkov, ktoré si firma uplatnila ako daňové náklady. Ak niektoré výdavky nesúvisia priamo s podnikateľskou činnosťou, môžu byť vylúčené z daňových výdavkov, čo vedie k dodatočnému daňovému domeraniu.
- Pri odpočte DPH kontrolóri overujú, či boli faktúry vystavené správne a či obsahujú všetky náležitosti podľa zákona.
- Každá transakcia by mala byť podložená zmluvou medzi odberateľom a dodávateľom.
- Formálna stránka faktúr je dôležitá – ak chýbajú povinné údaje, DPH nemusí byť uznané na odpočet.
Transferová dokumentácia
Ak firma obchoduje so spriaznenými osobami (napríklad medzi materskou a dcérskou spoločnosťou), daňový úrad môže vyžadovať transferovú dokumentáciu, ktorá preukazuje, že ceny medzi týmito subjektmi sú nastavené v súlade s trhovými podmienkami.
Ak firma nepredloží transferovú dokumentáciu do 15 dní od výzvy, hrozí pokuta až 3 000 eur.
Podporná dokumentácia
Daňoví kontrolóri si môžu vyžiadať aj mailovú komunikáciu, fotodokumentáciu, analýzy či odborné stanoviská, ktoré podnik použil pri výpočtoch daňových odvodov alebo pri daňovej optimalizácii.
Ako sa vyhnúť problémom pri daňovej kontrole?
Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť problémom pri daňovej kontrole, je mať v účtovníctve poriadok a byť pripravený na všetky možné otázky kontrolórov. Tu sú hlavné zásady, ktoré vám pomôžu prejsť kontrolou bez komplikácií:
- Udržiavajte dôslednú evidenciu všetkých účtovných dokladov – chýbajúce faktúry alebo nekompletné účtovné záznamy môžu spôsobiť vážne problémy.
- Priebežne si kontrolujte účtovníctvo – nečakajte na kontrolu, aby ste zistili, že vám chýbajú dokumenty.
- Ak máte podozrenie na chyby v účtovníctve, riešte ich vopred – konzultujte so svojím účtovníkom alebo daňovým poradcom.
- V prípade nejasností si pripravte argumenty a podklady – ak ste si uplatnili vyššie daňové náklady, mali by ste vedieť preukázať ich oprávnenosť.
- Spolupracujte s kontrolórmi – ústretový prístup a rýchle poskytnutie požadovaných dokumentov môžu uľahčiť celý proces.
Finančná správa SR podnikla ústretový krok smerom k daňovým subjektom tým, že zverejnila informačný materiál k výkonu daňovej kontroly dane z príjmov právnickej osoby, zameraný na preverovanie dodržiavania zákona o účtovníctve. Materiál obsahuje základné informácie o priebehu daňovej kontroly, vrátane zoznamu požadovaných dokladov a dokumentov potrebných pre jej realizáciu. Cieľom je oboznámiť daňovníkov s tým, čo môžu očakávať zo strany daňového úradu a aké dokumenty by mali mať pripravené, čím sa snaží minimalizovať stres a zabezpečiť korektný a efektívny priebeh kontroly.