Parlament schválil 24. apríla novelu zákona o účtovníctve, ktorá nadobúda platnosť od 1. júna 2024. Po transformácii Smernice Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie 2022/2464 bolo potrebné zmeny aplikovať aj v lokálnom zákone. Novela tiež zasahuje aj do iných zákonov, napríklad zákon o audite.
Zmeny v zaraďovaní podnikov do veľkostných skupín
Vzhľadom na výraznú infláciu v rokoch 2021 a 2022 sa preskúmali kritériá na určenie veľkostnej kategórie spoločnosti. Inflácia počas 10 rokov od 1. januára do 31. marca dosiahla v celej Európskej únii úroveň 27,2 %.
Výsledkom je úprava veľkostných kritérií, ktorej hlavným cieľom je zníženie administratívnej záťaže týchto podnikov a odbremenenie niektorých podnikov od prípravy Správy o udržateľnosti.
Zákon o účtovníctve hovorí o troch veľkostných skupinách:
- mikro účtovná jednotka,
- malá účtovná jednotka,
- veľká účtovná jednotka.
Mikro účtovná jednotka musí po novelizácii spĺňať aspoň dve z týchto podmienok:
- celková suma majetku nepresiahla 450 000 eur (pôvodne suma 350 000 eur),
- čistý obrat nepresiahol 900 000 eur (pôvodne suma 700 000 eur),
- priemerný prepočítaný počet zamestnancov počas účtovného obdobia nepresiahol desať (zostáva bez zmeny).
Malá účtovná jednotka musí po novelizácii spĺňať aspoň dve z týchto podmienok:
- celková suma majetku presiahla sumu 450 000 eur, ale nepresiahla sumu 5 000 000 eur (pôvodne suma 350 000 eur, ale nepresiahla 4 000 000 eur),
- čistý obrat presiahol sumu 900 000 eur, ale nepresiahol sumu 10 000 000 eur (pôvodne suma 700 000 eur, ale nepresiahol 8 000 000 eur),
- priemerný prepočítaný počet zamestnancov počas účtovného obdobia presiahol 10, ale nepresiahol 50 (zostáva bez zmeny).
Veľká účtovná jednotka musí po novelizácii spĺňať aspoň dve z týchto podmienok:
- celková suma majetku presiahla 5 000 000 eur (pôvodne suma 4 000 000 eur),
- čistý obrat presiahol sumu 10 000 000 eur (pôvodne suma 8 000 000 eur),
- priemerný prepočítaný počet zamestnancov počas účtovného obdobia presiahol 50 (zostáva bez zmeny).
Vykazovanie informácií o udržateľnosti
Výročná správa bude po novom v osobitnej časti obsahovať Správu o udržateľnosti a aj správu štatutárneho audítora o uistení v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti. Tento audítor nemusí byť totožný s audítorom, ktorý overuje účtovnú závierku.
Aké informácie sa uvádzajú v Správe o udržateľnosti?
Spoločnosti v Správe o udržateľnosti musia uviesť informácie, ktoré sú potrebné na pochopenie vplyvu danej účtovnej jednotky na aspekty udržateľnosti – environmentálne faktory, sociálne faktory, faktory týkajúce sa ľudských práv a faktory oblasti správy a riadenia vrátane faktorov udržateľnosti v sektore finančných služieb.
Správa o udržateľnosti musí obsahovať aj ciele v krátkodobom a dlhodobom horizonte, ktoré smerujú k zmierneniu globálneho otepľovania a dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2050.
Informácia o udržateľnosti sa týkajú týchto oblastí:
- stručný opis obchodného modelu a obchodnej stratégie (odolnosť voči rizikám, príležitosti účtovnej jednotky, ktoré súvisia s aspektmi udržateľnosti, plány a opatrenia na zabezpečenie toho, aby obchodný modela a obchodná stratégia boli zlúčiteľné s prechodom na udržateľné hospodárstvo, obmedzením globálneho otepľovania, klimatickou neutralitou a iné),
- opis cieľov týkajúcich sa aspektov udržateľnosti ako aj stanovenie termínov na ich dosiahnutie, prípadne aj opis cieľov zníženia emisií skleníkových plynov, opis pokroku, ktorý spoločnosť dosiahla pri dosahovaní týchto cieľov a vyhlásenia, že environmentálne ciele sú založené na presvedčivých vedeckych dôkazoch,
- opis úloh jednotlivých orgánov spoločnosti s ohľadom na aspekty udržateľnosti a ich odborné znalosti a zručnosti,
- opis politík spoločnosti vo vzťahu k aspektom udržateľnosti,
- informácie o existencii stimulov spojených s aspektmi udržateľnosti, ktoré majú motivovať jednotlivých členov orgánov spoločnosti,
- opis postupov náležitej starostlivosti, opis nepriaznivých vplyvov spojených s činnosťou spoločnosti a opis opatrení na eliminovanie týchto nepriaznivých vplyvov,
- opis hlavných rizík spoločnosti a riadenie rizík, ktoré súvisia s aspektmi udržateľnosti,
- relevantné ukazovatele k uvedeným informáciám.
Citlivé informácie týkajúce sa budúceho vývoja alebo iných záležitostí, ktoré by mohli poškodiť podnikateľskú činnosť spoločnosti, spoločnosť nemusí uvádzať v Správe o udržateľnosti.
Správa o udržateľnosti sa ukladá do zbierky listín obchodného registra.
Ktoré účtovné jednotky majú povinnosť zostaviť Správu o udržateľnosti?
Účtovné jednotky budú Správu o udržateľnosti prvýkrát zostavovať za obdobie od 1. januára 2024 do 31. decembra 2024. Medzi prvé účtovné jednotky, ktoré budú povinné zostaviť Správu o udržateľnosti, patria banky (okrem Národnej banky Slovenska), poisťovne (okrem zdravotných poisťovní), zaisťovne, emitenti cenných papierov spĺňajúci veľkostné kritériá a presahujúci počet 500 zamestnancov.
Ďalšou skupinou budú podniky spĺňajúce aspoň dve z nasledovných podmienok:
- celková suma majetku presiahla 25 0000 000 eur,
- čistý obrat presiahol 50 000 000 eur,
- priemerný prepočítaný počet zamestnancov počas účtovného obdobia presiahol 250.
Ktoré účtovné jednotky sú oslobodené od zostavenia Správy o udržateľnosti?
Správu o udržateľnosti nemusia pripravovať dcérske spoločnosti v prípade, že sú zahrnuté do konsolidovanej Správy o udržateľnosti materskej účtovnej jednotky.
Výročná správa dcérskej spoločnosti však musí obsahovať odkaz na webstránku materskej spoločnosti, kde je sprístupnená konsolidovaná Správa o udržateľnosti a správa audítora o uistení v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti.