Čo Slovákov naozaj demotivuje?
Prieskumu sa zúčastnilo 1095 respondentov, z nich 75,96 % pracovalo na plný úväzok. 18,82 % respondentov je rozhodnutých zmeniť zamestnanie do mesiaca, 42,59 % tak chce urobiť v priebehu pol roka.
Až každý piaty Slovák uvažuje o vycestovaní za prácou do zahraničia. Dôvodov, prečo Slováci odchádzajú zo zamestnania, je hneď niekoľko. Často je to demotivujúce pracovné prostredie. Nejde však len o podmienky pri práci či slabé platové ohodnotenie.
Najčastejším dôvodom, prečo sa Slováci cítia nepríjemne vo svojom zamestnaní, sú zlé vzťahy v kolektíve. Uviedlo to až 71,85% opýtaných. Tento problém vnímajú demotivujúcejšie ako nízky plat, ktorý vadí 67,14% respondentom. Intrigy, hádky, klebety, ba niekedy až šikana, sú na pracoviskách krutou realitou. Svoje pozície preto opúšťajú aj ľudia, ktorých práca inak baví.
Existujú však aj svetlé výnimky, ktoré môžu byť príkladom pre slovenských zamestnávateľov. “Zamestnancom v našej firme sa páči pestrosť pracovnej náplne. Stále sa venujú iným veciam, riešia iné problémy. V tomto vidím výhodu malých firiem oproti veľkým korporátom, kde už je stovka ľudí, ktorí dosť často robia jednu monotónnu prácu stále dookola,” hovorí Peter Chodelka, spolutvorca značky Blendea, ktorá pôsobí v Čechách a na Slovensku.
Čo je podľa neho kľúčom k spokojnosti a motivácii zamestnancov? “Mám 1x mesačne rozhovor s každým zamestnancom a pýtam sa ho na spätnú väzbu na prácu, ktorú robí ale aj na vzťahy s ostatnými. Snažíme sa zaistiť, aby v tej práci, ktorú robia, videli vyšší zmysel. Vtedy tá motivácia príde sama od nich. Približne každé 2 týždne máme spoločný obed v neformálnej atmosfére, podporujeme ich vzdelávanie účasťou na rôznych konferenciách, workshopoch, v kancelárii máme knižnicu, ktorá je každému k dispozícii. Ak si chce niekto skúsiť iný druh práce, nebránime sa tomu a dávame mu možnosť objavovať, čo ho baví a posúvať sa.”
Ako si udržiavať dobré vzťahy s kolegami
Harmonické vzťahy v pracovnom kolektíve sú skôr výnimkou. Niektorí spolupracovníci prinášajú so sebou do práce zlú náladu a starosti, ktoré prenášajú na ostatných. Prípadne, ak ich spoločné snaženie neprinesie očakávaný výsledok, nastáva vzájomné obviňovanie sa a je oheň na streche.
Myslíte si, že nedokážete sami nastoliť harmóniu vo vašom pracovnom kolektíve? Niekedy je situácia tak zúfalá, že je nutné kvôli nej opustiť prácu, ktorá vás inak baví. V mnohých prípadoch však môže ísť len o malicherné problémy. V snahe o nápravu skúste začať od seba. Vychádzať s kolegami môže byť jednoduchšie ako si myslíte.
1. Rešpektujte svojich kolegov
Je prirodzené, že nie s každým kolegom budete kamarát. Ste predsa rozdielni ľudia, ktorých spája len spoločná budova, miestnosť, firma. Je potrebné, aby ste svojich kolegov rešpektovali, aj keď nie ste rovnaká krvná skupina. Vyhýbajte sa správaniu, ktoré by mohli ostatní chápať ako útok, či bezohľadnosť. Nájdite si cestu, ako vychádzať aj s komplikovanejšími povahami.
2. Chúlostivé témy do práce nepatria
A to ani vtedy, keď sa s kolegami stanete priateľmi.
3. Urobte dobrý dojem už v prvý deň
Prvý deň v práci je často stresujúci. Chcete urobiť dobrý dojem na šéfa aj kolegov, ukázať to najlepšie, čo vo vás je. Na začiatku je dôležité byť pozitívny, usmievať sa a prijať pomoc od spolupracovníkov, keď ju potrebujete.
4. Správajte sa milo a zdvorilo
Správať sa zdvorilo dokáže každý. Buďte vždy ohľaduplný voči kolegom, nevyrušujte ich hlasnými telefonátmi, vždy používajte slová „prosím“ a „ďakujem“, ak niečo od nich potrebujete. Vyhýbajte sa šíreniu zákerných klebiet, ktoré môžu ublížiť nie len kolegom, ale aj vám. Vrámci vašich možností buďte nápomocný a občas urobte niečo milé, napríklad prineste kolegovi kávu alebo mu pomôžte s náročným projektom.
5. Spoločné aktivity
Ak vám nevychádzajú spoločné obedy každý deň, skúste sa dohodnúť aspoň na jednu hodinu týždenne. Jeden z vás môže každý pondelok priniesť nejaký dezert, doprajte si spoločnú kávu, neformálne sa porozprávajte, vtipkujte – pomôže vám to uvoľniť atmosféru a pozitívne sa naladiť na celý deň.
Ak máte chuť, vyrazte von aj po práci. Zájdite na kávu či na pivo a zistíte, že mimo firmy, bez vplyvu pracovného stresu, sú vaši kolegovia naozaj skvelou partiou. Takto vznikajú priateľstvá.
Nepriateľ na päť - stres
Nadmerné množstvo úloh a vysoké očakávania nadriadených môžu viesť k stresovým stavom, ktoré sa môžu zdať úplne nezvládnuteľné. To, že škodí vášmu zdraviu, už iste viete. Vášho šéfa nezmeníte, môžete však do určitej miery ovládať a „ventilovať“ stres, ktorý vo vás nával práce vyvoláva.
Ak identifikujete všetky zdroje stresu vo vašom živote, zistíte, ktoré z nich je možné úplne eliminovať. V práci je potrebné, aby ste poznali svoje limity a počúvali svoje inštinkty. Vedenie sa z vás bude snažiť vyťažiť maximum, no ak cítite, že je toho na vás naozaj priveľa, nebojte sa úlohu odmietnuť, alebo skúste problém prediskutovať a požiadať o dostatok času na splnenie úlohy.
Povinné prestávky
Doprajte si čas na rannú kávu aj obedňajšiu prestávku, oddýchnite si a pokúste sa aspoň na chvíľu nemyslieť na prácu. Načerpáte tak dostatok nových síl na ďalší výkon.
Neriešte prácu „po fajronte“!
Po práci vypnite telefón a prestaňte kontrolovať maily, ktoré vám pripomínajú, koľko toho ešte musíte urobiť.
Športové aktivity
Skvelým spôsobom, ako sa zbaviť nahromadeného napätia, sú športové aktivity. Pohybom sa vyplavujú endorfíny, vďaka ktorým sa budete cítiť oveľa lepšie. Beh, bicyklovanie, či návštevy fitness centra vás fyzicky unavia a prinesú vám lepší spánok. Zábavnou alternatívou je tanec vo voľnom štýle. Vezmite psa na dlhú prechádzku, alebo si zahrajte ping-pong so svojimi deťmi. Čokoľvek si vyberiete, pohyb vám prospeje.
Nedostatok motivácie?
Aj tie najjednoduchšie úlohy sa stávajú nezvládnuteľnými, keď stratíte chuť pracovať. Vtedy máte pocit, že vaša práca stratila zmysel alebo sa necítite dostatočne silnou a schopnou osobnosťou pre ďalší pracovný výkon. Zmena práce je riešením len vtedy, ak zistíte, že naozaj nemá zmysel ďalej zotrvávať na pozícii, ktorá nie je pre vás.
Ak ste však svoju prácu milovali, no odrazu ste stratili motiváciu, máme pre vás niekoľko tipov, ako ju vrátiť spať.
1. Spríjemnite si pracovné prostredie
Miestnosti s holými stenami, nevľúdnym svetlom a ošarpaným nábytkom sú veľmi demotivujúcim prostredím. Tráviť 8 hodín denne v priestore, ktorý pripomína väzenie, nabáda k skorému úteku.
Predtým, ako začnete uvažovať o zmene zamestnania, vezmite toto prostredie do vlastných rúk, pokiaľ môžete. Zaveste na steny farebné obrazy, ktoré na vás pôsobia príjemne, plagát s motivačným citátom, alebo prineste izbovú rastlinu.
Vpustite do priestoru, kde pracujete, čo najviac svetla a vzduchu. Dostatok denného svetla vplýva pozitívne na vašu náladu, energiu a výkonnosť. Dokázal to výskum Univerzity v Severnej Karolíne. Ak nemáte možnosť vpustiť na pracovisko prirodzené svetlo oknami, vyskúšajte žiarovky s modrastým („studeným“) svetlom.
2. Sústreďte sa na svoje vlastné výkony
Snažte sa excelovať vo všetkom, čo robíte, bez toho, aby ste sledovali, ako to robia ostatní. Môže sa stať, že váš kolega odovzdá úlohu skôr, ako vy, no to neznamená, že je rovnako kvalitná, ako by ste ju dokázali splniť vy. Nesnažte sa porovnávať, sústreďte sa na svoju vlastnú precíznu prácu. Pomôže vám to vážiť si svoju prácu, ale aj svoju osobnosť.
3. Pozitívne afirmácie
Existujú čarovné vety, ktoré vám pravidelným opakovaním prinesú do života vlnu pozitívneho myslenia. Zapíšte si napríklad myšlienku doktora Emila Coueé, slávneho francúzskeho psychiatra: „Každý deň a v každom smere som stále lepší a lepší!“ Denným a dlhodobým opakovaním sa táto veta stane čoraz reálnejšou realitou.
Pokračovať alebo nechať plávať?
Nech robíte čokoľvek, zažijete pekné aj ťažké dni. Nájdite v sebe silu, prekonávajte prekážky, inšpirujte sa a komunikujte s kolegami.
A ak zistíte, že vás práca naozaj nenapĺňa, nebojte sa ju opustiť. Jednou z možností je vybudovať vlastné podnikanie, no pracovný trh dnes ponúka zaujímavé možnosti uplatnenia vo firmách, ktoré vás môžu baviť oveľa viac. Navyše, ako uchádzač o prácu sa môžete rekvalifikovať úplne zadarmo.